שדרות שקיעה בסרט נואר קלאסי

בשנות הארבעים של המאה ה-20, הפילם נואר היה ידוע כ"פילם שחור" או פשוט "קולנוע אפל". ז'אנר מרושע זה של סרטים סובב סביב פשע והשלכותיו. סרטי נואר הציגו לעתים קרובות אנטי-גיבורים מהורהרים עם מניעים נסתרים יחד עם פאם פטאלס חונק ונבלים מרושעים שארבבו בין הצללים וחיכו לקבל את חזרתם. הסרטים האפלים והמרושעים האלה היו מלאים בדימויים מבשרים רעים, דמויות פטליסטיות והגדרות בודדות - כולם מוארים בזוהר של שמש שוקעת. מאפיינים אלה הם שהופכים את הסרטים הללו לבלתי נשכחים כל כך ומדוע חוקרי קולנוע רבים רואים בהם נואר; כלומר, הם מתרחשים בשקיעה (ובמקרים מסוימים הזריחה). בואו נסתכל על כמה מהדוגמאות האיקוניות ביותר של סרטים נואר המתרחשים בשדרות סאנסט:

שדרות שקיעה: הסרט הקלאסי של הסרט נואר

שדרות סנסט הוא ללא ספק הסרט נואר המפורסם ביותר בהיסטוריה. הוא שוחרר בשנת 1950 וכיכבו בו שתי אגדות הוליוודיות: בילי ויילדר (הבמאי) וגלוריה סוונסון (הכוכבת). העלילה יוצאת לדרך עם תסריטאי בשם ג'ו גיליס שמחפש למכור תסריט. כשהוא לא מוצא קונה, בסופו של דבר הוא מתרסק באחוזה מפחידה בשדרות סאנסט. האחוזה נמצאת בבעלות שחקנית מזדקנת בשם נורמה דזמונד שעדיין מנסה להצליח בהוליווד למרות שהייתה מחוץ לאור הזרקורים במשך עשרים שנה. בסופו של דבר ג'ו מסתבך באשליות של נורמה. הוא עוזר לה להפיק את אחד מהתסריטים הישנים שלה ובסופו של דבר מתאהב בה. תפאורת הפילם נואר חיונית לעלילה. שדרות סאנסט היא דרך ארוכה ומפותלת שנמתחת למרחקים ולא מובילה לשום מקום. הרחוב העגום והמבודד מסמל את סוף הקריירה של נורמה ואת מות חלומותיה.

שיפוי כפול: רצח ושחיתות בשדרות סאנסט

Double Indemnity הוא אחד מסרטי הנואר המפורסמים ביותר משנות ה-40. הסרט נפתח ב-1944 ובכיכובם של ברברה סטנוויק ופרד מקמורי. את זה ביים בילי ויילדר שוב. העלילה כוללת אישה ששוכרת מוכר ביטוח שיעזור לה לגבות קצבת מוות גדולה מאוד. Double Indemnity נחשב לאחד מסרטי הנואר המותחים ועתירי האקשן בכל הזמנים. זה גם אחד מסרטי הנואר האפלים והמרושעים ביותר שנוצרו אי פעם. הדמויות כולן זוממות ומושחתות. התפאורה היא נוף אורבני קודר ומעיק. Double Indemnity מפורסמת בשיאו פועם הלב. הוא מתרחש בבית פרברי של לוס אנג'לס ריק ושומם (מלבד כמה גופות המוות שוכבות). התפאורה המפחידה והכמעט שקטה מכניסה את הצופה למצב של מתח ומתח באופן שתפאורה עם רעש ופעילות רגילה לא הייתה מסוגלת לעשות.

וידוי בפני רוצח: סרט נואר עם טוויסט

וידוי בפני רוצח שוחרר בשנת 1939. הוא בוים על ידי אדגר ג'י אולמר ובכיכובו של גלן פורד. העלילה עוסקת באדם חף מפשע המופלל ברצח בזמן שניסה לטהר את שמו לאחר תאונת פגע וברח. הדבר המעניין ביותר בסרט הזה הוא שהוא דוגמה נדירה לסרט נואר שמתרחש במהלך היום. יוצרי סרטים וצלמים נמנעו בדרך כלל מאור היום הקשה והעדיפו את האווירה המוצלת והמסתורית של אור השמש המסוננת מבעד לעלי העצים או חלקיקי האבק הזוהרים המאירים שקיעה. עם זאת, וידוי לרוצח מפורסם להפליא בכך שהוא מתעלם לחלוטין מהמוסכמות של הפילם נואר. זוהי דוגמה קלאסית לסרט נואר המתרחש עם השקיעה. ובכל זאת הוא גם דוגמה קלאסית לסרט נואר שצולם במהלך היום.

The Big Shave: An Cominging Boxer's Dark Past

הגילוח הגדול יצא לאקרנים ב-1955 ובכיכובם של פול דאגלס וקים נובאק. זה היה סרטו הראשון של הבמאי דלברט מאן (לימים הוא המשיך לביים את הסרט זוכה פרס האוסקר "אנשים רגילים"). העלילה סובבת סביב מתאגרף שמעורב בתאונת פגע וברח. לאחר שנעצר, הוא מנסה לנקות את שמו בעזרת כתבת שמחפשת לשבור את הסיפור. אחד הדברים שעושים את הפילם נואר הזה הוא העובדה שהוא מתרחש בנוף אורבני מלוכלך ומעיק. דבר נוסף שעושה את הפילם נואר הוא עברו של המתאגרף. יש לו היסטוריה אפלה של להיות מעורב בקרבות בילדותו ואז לקחת סכין גילוח ולחתוך את פניהם של הילדים האחרים. תפאורת הפילם נואר היא זירת האגרוף. הטבעת היא סמל לאלימות ואכזריות. זה גם סמל לכך שהחיים הם תמיד מאבק הישרדות.

סיכום

שדרות סנסט הוא ללא ספק הסרט נואר המפורסם ביותר בהיסטוריה. פיצוי כפול הוא אחד המותחים ביותר. הגילוח הגדול הוא אחד האפלים ביותר. וידוי בפני רוצח הוא אחד המוזרים ביותר. כל הסרטים האלה מתרחשים בשקיעה. עם זאת, הם גם דוגמאות לכמה שונה כל סרט נואר יכול להיות מהאחר. שדרות שקיעה הוא סרט נואר קלאסי. Double Indemnity הוא סרט נואר קלאסי. הגילוח הגדול הוא דוגמה קלאסית לסרט נואר לא טיפוסי.