אדוארד ג'י רובינסון - כוכב סרטים נואר

אדוארד ג'י רובינסון ידוע בעיקר כגילום דמויות גנגסטרים, אבל הוא גם שיחק כמה מובילים בקולנוע נואר במהלך הקריירה שלו. הפילם נואר הראשון שלו היה ה-Double Indemnity הקלאסי בשנת 1944. זה התחיל תקופה שבה הוא כיכב ברבות מהדוגמאות הטובות ביותר של הז'אנר הזה מאותה תקופה. הוא גילם בלש פרטי ב"הפינה החמה" (1955), מוזיקאי ג'אז שהופל לרצח ונמלט מהמשטרה בניו אורלינס ב-Killer^s Look - Up (1955). בשנת 1956, הוא גילם רואה חשבון שמסתבך בפשע מאורגן לאחר מעילה בכסף ב"הגבול האחרון", וקפטן ספינה שניסה להבריח חייזרים לא חוקיים לארה"ב ולהימנע מלהיהרג על ידי ההמון בסטורמי ווטרס. תפקידים אלו מציגים את היכולות של רובינסון כשחקן ואת נכונותו לשחק נגד טיפוס.

כל הבנים שלי | סרט מלא באנגלית

שיפוי כפול (1944)

רובינסון כיכב בתפקיד ברטון קיז, חוקר תביעות של חברת ביטוח. הוא הוטל לאתר את וולטר האף, אדם שהעלה תביעות הונאה וגבה עליהן. את Huff מגלם פרד מקמורי. השניים נפגשים ומחליטים להיות שותפים כדי לגבות שני מיליון דולר על תביעה מזויפת. הם מחליטים להרוג את האישה שבבעלותה הפוליסה, את בעלה ובנם. כשהשניים מתכננים את הפשעים שלהם, הם מתאהבים זה בזה ומתחילים להרגיש אשמה על הרציחות שהם מתכננים. הם מנסים לסגת מהתוכנית שלהם, אבל הם עמוקים מדי. העלילה והמשחק מצוינים בסרט הזה, והביצועים של רובינסון ראויים לציון במיוחד. הדמות שלו היא אדם חלש שמרגיש לכוד בעבודה שלו. הוא נואש לצאת מחייו ומהקשר שלו עם אשתו. הוף הוא אדם שלא מפחד לרצוח כדי להשיג את מה שהוא רוצה.

הקפיצה הגדולה (1951)

רובינסון גילם את אלן קולבי, מדען שחבר בצוות המדעי שנשלח לחקור את הסיבה לאחוז הגבוה של מקרי המוות בהרי ההימלאיה. הוא חובר לקולונל ג'ון פטריק (פרדריק מארס), מנהיג המשלחת, וד"ר אינגריד ברגמן. הקבוצה מגלה שיש שם מדען בשם בארסה (אדולפה קורובסקי) שבנה מכונה שהופכת את האוויר לרעיל והורגת כל דבר שנושם אותו. הם גם מוצאים קבוצה של אנשים שעברו מוטציה על ידי האווירה והם סופר חזקים. קולבי וברגמן מתאהבים זה בזה, אבל ברגמן בסופו של דבר מת בסוף הסרט. הסרט הזה הוא דוגמה להיברידית סרטים נואר מדע בדיוני. הסיפור מתרחש בהווה, אך התגליות המדעיות הן עתידניות. רובינסון משחק את תפקיד המדען בגישה רגועה והגיונית.

מסכת השד (1951)

רובינסון גילם את פרופסור ארנולד, מדען שהגיע לעיירה איטלקית קטנה כדי לחקור את מותו של מדען מקומי שמת תוך כדי עבודה על נוסחה שהופכת חומר אורגני למתכת. הנוסחה נגנבה, ומישהו השתמש בה כדי להרוג את המדען שנשלח לחקור. הנוסחה יצרה יצור דמוי כתם שהורג אנשים בעיירה. פרופסור ארנולד ועוזרו עוקבים אחר הנוסחה ונלכדים על ידי קבוצת אנשים שרוצה להשתמש בה כדי להפוך את עצמם לאלמוות. ארנולד מצליח להשתחרר ויכול להרוס את הנוסחה ואת הכתם. הסרט הזה הוא דוגמה קלאסית להיברידית סרטים נואר מדע בדיוני. הוא כולל גם אלמנטים של ההיברידית סרטים נואר אימה. רובינסון גילם את הפרופסור הרגוע וההגיוני שמנסה להבין את המצב.

הגבול האחרון (1956)

רובינסון גילם את ד"ר וולטר שון, רואה חשבון שנשכר להגיע לאלסקה ולעזור למנהל הכספים הראשי של חברת כרייה לאזן את הספרים. שון מגלה שהחברה הלבינה כסף עבור ארגון פשע שבסיסו בסן פרנסיסקו. שון הוא גבר נשוי שחילל כספים מהחברה בה עבד בניו יורק. כשהוא מגיע לאלסקה, הוא הופך יותר ויותר מודאג שמא יגלו אותו. בסופו של דבר הוא מסתבך עם מפקד המשטרה המקומי ומתאהב בבתו של המפקד. שון נאלץ להתמודד עם ארגון פשע שהחליט להרוג אותו ואת כל מחלקת המשטרה כדי לטשטש את פעילותם. הסרט הזה הוא דוגמה טובה להיברידית סרטים נואר פשע. הוא משלב את נושאי הפשע והשחיתות עם האווירה האפלה והצילום של הפילם נואר.

מצא את הגברת (1952)

רובינסון גילם את לו ריימונד, בלש פרטי שנשכר למצוא אישה שגנבה חמישים אלף דולר. ריימונד נשכר על ידי גבר שנאמר לו שהאישה היא אשתו. הוא מספר לריימונד שהוא התחתן איתה במקסיקו ויש לו מאז מנסה למצוא אותה. הוא גם אומר לו שהיא בלונדינית. ריימונד מוצא אותה ומגלה שהאישה היא אשתו של פושע בשם סלואן שעקב אחרי ריימונד ולקוחו. השניים מחליטים לחטוף את האישה כדי לקבל את הכסף מבעלה. הסרט הזה הוא דוגמה טובה להיברידית סרט נואר בלש פרטי. סרטים אלה היו דומים לרוב לפילם נואר, אך הם היו בדרך כלל קלים יותר בגוון. לסרט הזה יש הרבה מהנושאים הרגילים הקשורים לנוארים כמו הונאה, בגידה ותאוות בצע.

כדור לזר (1953)

רובינסון גילם את מלורי, אדם שנשכר להרוג אדם בשם ג'סופ. מלורי וג'סופ היו פעם שותפים עסקיים שנקלעו ביניהם. ג'סופ הוציא את מלורי להפללה בגין מעילה ונשלח לכלא. מלורי שוחררה ונשכרה להרוג את ג'סופ. כשהוא הולך לעשות את העבודה, הוא מגלה שג'סופ נסחט על ידי אדם בשם תומאס וחברתו גלוריה. הם מחזיקים את בתו של ג'סופ כבת ערובה ודורשים כסף. מלורי מחליטה לעזור לגבר ולאישה על ידי הריגת הסוחטים וסדרת המצב. זו דוגמה להיברידית סרטים נואר הפשע. יש בו הרבה מהאלמנטים הקשורים לסרטי פשע, אבל יש לו גם את הטון האפל והפסימי של הפילם נואר.

Stormy Waters (1957)

רובינסון גילם את קפטן דן בריידי, קפטן ספינה שנשכר לקחת קבוצה של חייזרים בלתי חוקיים מסין למקסיקו ולאחר מכן לארצות הברית. כדי לאסוף את הכסף לטיול, בריידי צריך להעביר את הקבוצה לחצות את האוקיינוס השקט ואל ארצות הברית. אדם בשם דריסקול (ג'ון ברומפילד) שכר את בריידי, אך הוא עובד עבור ארגון פשע שמנסה להבריח פליטים לארצות הברית. בריידי צריך למצוא דרך להעביר את הפליטים מעבר לאוקיינוס מבלי שיגלו אותם. הסרט הזה הוא דוגמה טובה למותחן הריגול סרט נואר היברידי. זוהי דוגמה לז'אנר שהפך יותר ויותר פופולרי במהלך שנות ה-50. זהו תערובת של נושאים של פשע וריגול.

סיכום

אדוארד ג'י רובינסון היה ידוע בעיקר כגילום דמויות גנגסטרים, אבל הוא גם שיחק כמה סרטים מובילים בקולנוע נואר במהלך הקריירה שלו. הפילם נואר הראשון שלו היה Double Indemnity ב-1944, ואחריו הגיעו עוד דוגמאות רבות לז'אנר הזה מאותה תקופה. Double Indemnity הייתה אחת הדוגמאות הטובות ביותר לז'אנר מאותה תקופה, והיא עדיין פופולרית היום. רובינסון כיכב בסוגים רבים ושונים של סרטים, אך הוא הצליח ביותר בקולנוע נואר. הם נתנו לו את ההזדמנות להראות את כישוריו כשחקן, והם עזרו לו לפתח קהל עוקבים בקרב מעריצי סרטים רבים.