ג'ין טירני - כוכב קולנוע סרט נואר

האם ידעת שג'ין טירני הפכה לכוכבת קולנוע לאחר שעזבה את הוליווד כדי לשרת במלחמה? היא חזרה מחו"ל ב-1946, נישאה לסוכן שלה וחזרה לעבודה. זה היה בגלל שנישואיה לא היו מוצלחים, והסתיימו בגירושים שנתיים מאוחר יותר. לאחר שעזב את הוליווד בגיל 23, ג'ין טירני לא חזר עוד שמונה שנים. ההשפעות ההרסניות של השפל הגדול גרמו לכך שלא היו תפקידים בקולנוע לאף אחד אפילו לא לשחקנית צעירה ויפה כמו ג'ין טירני. אבל עד 1946, הדברים השתפרו במידה ניכרת ואולפנים רבים בנו מחדש את האולפנים שלהם באופן פעיל. ג'ין טירני החלה לעבוד שוב כשחקנית עם סוכנות חדשה שייצגה שחקנים במקום רק מנהלי ליהוק. מאמר זה בוחן את הקריירה ההוליוודית של ג'ין טירני ואת חייה לאחר שחזרה משירות מלחמה כשחקנית שפרצה ממערכת האולפנים הישנה והפכה לאחד מכוכבי הקולנוע העצמאיים הראשונים בעידן שלאחר המלחמה...

מבוא לג'ין טירני

ג'ין טירני נולדה כג'ין מארי דאן בברוקלין, ניו יורק, בשנת 1921, בתו של מוכר ביטוח. אמה הייתה גם שחקנית, ילידת לוסיל מוריס, שפעלה לפי עצתה של אמה לקרוא לעצמה על שם המקצוע שלה. ג'ין טירני למדה בלט, מוזיקה ודרמה בילדותה, והפכה לדוגמנית ילדים. היא רצתה להיות פסנתרנית קונצרטים והיה לה חבר פסנתרן קונצרטים שילווה אותה. היא הצטלמה לפרסומת שוקולד כשהייתה בת 10, משתמשת בשם אמה, והציעה לה חוזה כשחקנית ילדים על ידי פוקס בגיל 13. למרות שעשתה את הופעת הבכורה שלה בסרט ב-1935, בסרט "One in in מיליון", הקריירה ההוליוודית של ג'ין טירני לא המריאה עד סוף שנות ה-30. בשנת 1939, היא נבחרה ל"ילדה היפה ביותר בעולם" על ידי סקר של מאזיני רדיו. הקריירה הקולנועית שלה נקטעה על ידי מלחמת העולם השנייה כשעבדה במודיעין במשרד לשירותים אסטרטגיים (OSS) בוושינגטון בין 1943 ל-1944. טירני חזרה להוליווד ב-1945 וחידשה את הקריירה הקולנועית שלה. היא נישאה לסוכן שלה, אוסקר ברנאד, ועשתה לעצמה שם ככוכבת קולנוע עצמאית בהוליווד שלאחר המלחמה.

הקריירה ההוליוודית של ג'ין טירני

הקריירה ההוליוודית של ג'ין טירני התפרשה על שנות ה-30, ה-40 וה-50, בתקופה שבה מערכת האולפנים הישנה הייתה בשיאה. טירני הופיעה לראשונה בקולנוע ב-1935, אך לא פרצה דרך עד סוף שנות ה-30. סרטה הגדול הראשון היה "Theodora Goes Wild" (1936) והופיע גם ב"Hollywood Hotel" (1937), "Wild Company" (1938) ו"Dreadful Hollow" (1938). היא הופיעה בסרטים רבים עבור פוקס במהלך 1939, כולל "Boom Town", "Rockets Galore", "Pursued" (עם רוברט טיילור), ו"דודג' סיטי" (עם ארול פלין). טירני לוהקה לתפקיד הראשי בסרט "מזכירה פרטית", שקודם כ"תמונה עם הילדה הכי יפה בעולם". טירני הייתה מועמדת לאוסקר השחקנית הטובה ביותר בשנת 1945 על תפקידה בסרט "עזוב אותה לגן עדן". היא לא זכתה, אבל הסרט זכה לשבחים, והביצועים של טירני היו יוצאי דופן. "עזוב אותה לגן עדן" היה סרט נואר קלאסי, והציג את טירני כאישה מחושבת ואובססיבית הרוצחת כדי למנוע מבעלה לעזוב אותה. התפקידים הזכורים ביותר של טירני, מלבד זה ב"עזוב אותה לגן עדן", היו ב"בחיים שלנו" (1942), "גג" (1956), "הארץ הגדולה" (1958) ו"הרופאים הצעירים" (1962).

שנות המלחמה

ג'ין טירני הצטרף למאמץ המלחמתי בין 1943 ל-1944, תחילה כעובד מתנדב עבור הצלב האדום ולאחר מכן עבור המשרד לשירותים אסטרטגיים (OSS). היא נסעה לוושינגטון, שם הפכה לקצינת מודיעין ועבדה בצנזורה. כשחזרה להוליווד ב-1945, לא הוצע לה חוזה מאף אחד מהאולפנים הגדולים. הקריירה והכספים של טירני היו בידיו של הסוכן שלה, אוסקר ברנאד. המלחמה הסתיימה, והייתה תחרות מצד דור חדש של שחקניות צעירות וזוהרות כמו בטי גראבל, מרילין מונרו ועוד. הקריירה של ג'ין טירני עמדה בקיפאון, והיא נאלצה לעבוד כשחקנית קצת, ולפעמים קיבלה רק 50 דולר ליום. טירני גם נאלצה לעבוד בלהיות עליזה ולשתף פעולה, ולא להיות ביקורתית כלפי שחקניות אחרות שקיבלו את תפקידי הכוכבים להם קיוותה. אבל בתקופה זו של המתנה שהקריירה שלה תחזור, טירני פגשה את הגבר שהיא תתחתן איתו, אוסקר ברנאד.

לאחר המלחמה - סרטים עצמאיים ונישואים לסוכן ליהוק

הסרט הראשון שלאחר המלחמה בו הופיעה ג'ין טירני היה "עזוב אותה לגן עדן", שיצא לאקרנים מחדש בשנת 1946. לאחר מכן הגיעו הסרטים "מתח" (1946), "האיש האכזרי" (1946), " הלא ידוע" (1946), "ההתחלה או הסוף" (1947), ו"מערבולת" (1949). כל אלה היו סרטי B דלי תקציב, אבל הם עזרו לבסס מחדש את הקריירה של טירני ולהחזיר אותה למסלול. ב-1946 נישאה ג'ין טירני גם לסוכן שלה, אוסקר ברנאד, והקריירה שלה זינקה קדימה. עד אז, ברנאד היה סוכן ליהוק, שייצג את טירני ואולי עוד כמה שחקנים, אבל לא אף אחד אחר. ברגע שהפך לבעלה של טירני, הוא קיבל על עצמו את תפקיד המפיקה ועבד איתה כדי לצאת ממערכת האולפנים הישנה ולהיכנס להפקות סרטים עצמאיות. זה היה הישג משמעותי עבור ג'ין טירני, שהייתה חלק מהממסד במשך רוב הקריירה המוקדמת שלה. טירני התנתקה ממערכת האולפנים הישנה והשתלטה על הקריירה שלה. היא הפיקה את סרטיה, והפכה לכוכבת קולנוע עצמאית, בתקופה שבה מערכת האולפנים הישנה עדיין נלחמה בפרידה והתפוגגה.

טירני עוזב שוב את הוליווד

ג'ין טירני עזבה שוב את הוליווד ב-1953, ונישואיה הסתיימו בגירושים ב-1955. היא חזרה לניו יורק, שם נולדה ונראתה באור חדש. הקריירה שלה הייתה בדעיכה במהלך שנות ה-50, והיא דחתה חלקים רבים. אבל אחרי שעזבה שוב את הוליווד, בעידן אחר, היא נתפסה שוב כשחקנית זוהרת, תור הזהב, של הוליווד הישנה. טירני הופיעה במחזמר הלהיט "Silk Stockings" בברודווי ב-1956, וגילמה את דודה ג'וזפין בסרט "ארוחת בוקר בטיפאני" (1961). היא הופיעה גם ב"היום הארוך" (1962), וב"המתחזה הגדול" (1962). כל אלה היו סרטים יוקרתיים, אבל הם לא היו שוברי קופות. ההופעה האחרונה של טירני בסרט הייתה בסרט "הוליווד או חזה" (1965), זיוף של "ארוחת בוקר בטיפאני".

סיכום

הקריירה ההוליוודית של ג'ין טירני התפרשה על שנות ה-30, ה-40 וה-50, והיא הייתה אחת השחקניות האחרונות שעשתה את שמה תחת מערכת האולפנים הישנה. טירני גם התנתק מהמערכת הזו והפך לכוכב קולנוע עצמאי. היא סיימה את הקריירה שלה עם תפקיד בזיוף ההוליוודי "הוליווד או חזה", אבל המשחק שלה כבר הסתיים. הקריירה המאוחרת של טירני הייתה בתיאטרון, שם הופיעה בברודווי ובכמה מחזות זמר בברודווי. ג'ין טירני נפטרה ב-1991, בת 70, לאחר שסבלה מהפרעה נוירולוגית ניוונית והייתה מרותקת לכיסא גלגלים ב-15 השנים האחרונות לחייה.